Tosiaan, tässä on aikaa vierähtäny sitten viime kirjotuksen enkä vieläkään oo laivareissusta kirjottanu. Se postaus menee sit varmaan joulun jälkeiselle viikolle. 

Normaalia arkea on elelty tän blogihiljaisuuden vallitessa. Muutamia juttuja lukuunottamatta; viikko sitten perheemme koira (joka jäi äitini ja hänen miehen luokse loppuvuodesta -08 asumaan, kun muutin pois kotoa) muutti meille äidin miehen saatua siitä pahan allergiakohtauksen. Nyt Aku viettää sitten eläkepäiviään meidän tykönä =) Meitä asuu nyt siis minä, poikaystäni ja koira 40 neliön pikku kaksiossa :D Mua järjestely ei yhtään haittaa, koska oon jo pitkän aikaa halunnut Akun luokseni asuun, mutta käytännön syistä se ei oo ollu mahdollista, kun kotoa muutin yksiöön mihin en omakotitaloon tottunutta keskikokosta koiraa halunnu ottaa ja kun muutin tähän kaksioon aloin opiskeleen, eikä mulla olis ollu tarpeeks aikaa koiralle. Poikaystävää ahtaus ja huom! koiran sotkuisuus haittaa toisinaan. Siis se kun koiran tassut on kuraset jne. Muutenkin mun poikaystävä on hirveen erikoinen mieheks :D Se on nimittäin hyvä tekemään ruokaa ja tekee sitä mielellään ja kokeilee eri juttuja, siivoaa ja haluaa vielä lapsiakin joskus :D 

Aku on suomenlapinkoira ja täyttää tammikuussa 11 vuotta. Kuvia siitä ei tällä koneella ikävä kyllä oo mutta laitan niitä vielä tän vuoden puolella tulemaan. Aku on meinaan yleensä melkonen linssilude :D

Toinen asia mikä on mietityttäny viime aikoina on opiskelu-ja työasiat. Tällä hetkellä siis oon tehny yritykseni töitä sekä ollu extra-myyjänä vaatekaupassa. Tulo tilanne on nyt tosi huono, vaikka asiakkaitakin on ollu. Sillä moni asiakkaani on maksanut mulle jo keväällä, ennen polvivammaani, joten vaikka asiakkaita on käyny ei heiltä ole tullu rahaa. Ja koska alotin ginassa vasta kuun alussa, tulee palkka ens vuoden puolella. Hyvä muuten pistää tää rahahuoli postaus tähän ale ostoksien perään :D Ja mulla on kamerassa kuvia vielä ostamistani joululahjoista et mihinköhän ne rahat tosiaan menee...

Mutta asiaan. Mua pelotti hirveesti palata tekeen yritykseni töitä, sillä oon hieroja eli teen suhteellisen fyysistä työtä. Aluks siis mietitytti hirveesti kestääkö polvi työn jatkamista, mutta vielä ei oo ainakaan merkkejä siitä etteikö kestäis! =) Toinen asia mikä tässä ahdistaa on se että perustin yritykseni vasta reilu vuosi sitten ja tosiaan noi viimiset seittemän kuukautta olin sairaslomalla, joten just kun sain asiakaskuntaa kerättyä niin polveni meni hajalle. Nyt pitäis sit taas alottaa kunnon mainostamiskausi ym. rumba jotta tästä honmmasta jäis jotain käteenkin... Onkohan musta toistamiseen semmoseen? Tuntuu tosi turhauttavalta alottaa tavallaan taas alusta.

No nyt kuitenkin tehtyäni hierontoja sekä myyjän töitä ginassa alan taas ehdottomasti kallistua yrittäjyyden puoleen! Koska kun Ginakin on niin iso ketju niin sielähän on tosi tarkkaa miten ketjuissa toimitaan. Esim. tuotteiden esillepano on ennalta määrättyä, koska myymälät on pitkälti saman näkösiä. Joten sooloilun varaa ei oo yhtään ja semmonen olis mun makuun! Se on just se syy miks aloin yrittäjäks. Haluan päättää itse kaikesta. Mainostamisesta, työajoista, työtavoista, yrityksen ulkonäöstä, kirjanpitäjästä, työvälineistä jne. Ja tollasiin juttuihin ei voi isoissa ketjuissa vaikuttaa. Toki se on turvallista kun kaikki on päätetty valmiiks miten tehdään, mutta se ei sovi mulle. Menin ginaan alunperin sillä periaatteella että jos saan tarpeeks tunteja niin lopetan yritykseni ja siirryn sinne töihin. Sillä yrittäjyydessä on myös paljon asioita joista en niin välitä esim. pakolliset yrittäjämaksut, jotka määräytyy tulojen mukaan. Toisinsanoen mitä enemmän tienaat sitä enemmän maksat. Ja suurin ahdistuksen aihe on yrittäjyyden epätietoisuus. Koskaan ei voi tietää onko kuukauden päästä enää asiakkaita. Ja kun sillä yrittäjän palkalla maksan paljon muutakin kun omaa elämästäni, nimittäin vaikka mullakin on pieni yritys tulee kuukausittain kuluja esim. yrityksen vuorkra, mainontakustannukset, puhelinlasku, kulutustarvikkeiden ostot, kirjanpitokulut, YEL yms.

Epävarmuudesta huolimatta kallistun kokoajan enemmän yrittäjyyden puolelle, sillä haluan tehä paljon ite ja haluan päättää ite työasioistani. Joskus menee metsään ja joskus ei, mutta aina oppii jotain =)

Mä oon myös aika kunnianhimonen työnsuhteen, minkä takia en oo vielä hankkinu esim. perhettä. Tykkään hierojan työstä ja haluaisin ehkä alkaa opiskeleen syksyllä kosmetologiks tai fysioterapeutiks ja laajentaa näin yritystäni. Toinen mitä haluaisin joskus olis opettaa hierontaa. Vielä mulla ei tietty oo siihen tarpeeks kokemusta ja tietoa, mutta vuosien päästä ehkä kyllä. Mutta. Opettajan työtä ei voi tehdä yrittäjänä tai voi mutta koska en kuitenkaan halua mitään hierontakoulua perustaa, niin täytyis mennä palkallisena toiselle. Ja taas ongelmana olis etten sais ite päättää kaikesta. Toki opetustavat on kaikilla omat mut kyllähän kouluissa päätetään opetussuunnitelmista yms. Joten sopeutuisinko mä siihen etten sais enää ite päättää kaikesta?

Nää on kysymyksiä jotka on viime aikoina pyöriny mielessä ja eiköhän niihin ajan kanssa löydy ratkaisujakin =)

Mulla tulee aina kauhee opiskelukuume, kun kaverit alkaa hakea opiskelemaan :D Sitä alkaa itekkin miettii kuinka hauskaa on tavata uusia ihmisiä ja oppia uusia juttuja ja elää "opiskelija elämää", mut huono juttu opiskelussa on tulot. tai oikeestaan se ettei niitä oo :D Toki mä tekisin varmaan myös hierojan töitä opiskeluiden ohella, koska esim. aikuisopiskelussa se on yleensä hyvin mahdollista kun opiskelua ei oo joka päivä, mutta jos mä meen opiskeleen niin mä oikeesti haluan oppiakkin ja keskittyä siihen, jonka vuoks en ihan hirveesti töitäkään haluais tehdä. Ja mäkin maksan jo nuoresta iästä huolimatta asuntolainaa niin tälläsiäkin asioita on mietittävä etukäteen. Toki lainan maksustakin voi pitää "taukoa" et maksaa pelkkää lainankorkoa mut sit taas pitkittyy lainan maksu aika. Nää on aina niin kakspuolisii juttuja. No onneks hakuajat ei oo vielä niin ehtii miettiä mikä olis järkevää =)

Ajastelen huomiselle viel joululahja hankinnoistani pienen jutun ja sit blogi jääkin varmaan pienelle joulu tauolle (kun vielä en ookkaan tän kaa taukoillu :D). Ihanaa joulunaikaa kaikille! <3